A Capela de San Miguel, os Esquío e o cultivo da vide en Ferrolterra

  Hoxe, volvemos traer un documento medieval pertencente á `Colección de diplomas del monasterio de benedictinos de San Martín de Jubia´(dispoñible aquí) , xa usada anteriormente para falar de aspectos relativos ós arredores de Ferrol nun foro de 1432 (Un aforamento do Mosteiro de Xubia datado en 1432).

  De novo, o documento en cuestión é un foro, e, casualmente, volve a estar datado no ano de 1432. Mais esta vez falamos doutros aspectos e doutras personaxes que son os que motivan esta entrada do blogue:

`Foro que el prior don fernan lopez hizo como capellan de la capilla de san miguel a fernando candaedo de la viña da mourella, que era de dicha capilla. año de 1432´
  
  Transcripción:

[1] Saban todos quantos esta carta de foro viren commo eu fernando lopes prior [2] do moesteiro de san martinno de juvia capelan da capela que gonçalvo esqio fezo [3] eno dito moesteiro a qual he de san myguell outorgo e conosco que aforo a vos [4] fernando fillo de alvaro de candanedo morador en neda para vos e para [5] vosa vos para sempre conven a saber que vos aforo a metade [6] da vina que jaz ena mourela que foy e tevo aldouça da fraga [7] vosa avoa a qual he da dita capela con tal pleito a condiçon [8] que a non tenades de vina e aparedes ben e cavedes e [9] podedes sen maliçia e dedes dela do vino que devos en ela [10] dar en cada ano a min e ao que for capelan da dita capela [11] a quinta parte ao pasadoyro vendimado ou aa biqa do lagar [12] qual en ante min ou quen for capelan da dita capela a qual [13] testa de hun cabo en a vina de pero de ferrol et ençima [14] testa ena vina de rrodrigo esquio e en bayxo eno camino anti- [15] go e jaz ena fliglesia de santa maria de neda a qual vos [16] obligo a faser de pena todo tempo per los benes da dita cape- [17] la que vos para elo obligo et eu o dito fernando que por venta subasto [18] rreçebo e prometo de pagar e abrego e as cousas suso ditas [19] e mandamos faser duas cartas en hun tenor as mays [20] çertas e firmas que see e reposan estan enno dito moesteiro seis dias do [21] mes de fevreiro anno do nasçemento do noso sennor ihesu christo de mil [22] et quatrocentos e trinta e dous anos testemunnas pero garsia pescador et [23] johan da vella e pero da pena pescador afonso de candanedo [24] visinos de neda et eu fernando rramos notario et escripvano publico de [25] meu sennor el rrey ena sua corte et en todos los seus rreynos [26] aesto presente foy con as ditas testemunnas e a que puge meu nome e signal [27] en testemunno de verdade que tal he e en minna presença fernando rramos escrivanoo

  Indo cara o que queremos salientar, destacar primeiramente a mención a `(...) capela que gonçalvo esqio fezo eno dito moesteiro a qual he de san myguell (...)´. En efecto, existiu ate 1910 dita capela no Mosteiro de San Martiño de Xubia, derruida nesa data para ampliar o cemiterio anexo ó templo. A capela databa do s. XIV e fora erixida pola decisión do mencionado de Gonzalo Esquío; dotando a esta das rendas das vilas de Domirón, Caranza e as Mourelas (de Arriba e de Abaixo). A capela serviu coma lugar de enterramento dalgúns persoeiros da familia Esquío coma o mesmo Gonzalo Esquío, Rodrigo Esquío ou Pedro Mourelle de Esquío e de Mandiá. O escudo deste último, segundo parece, figurou baixo coroa real na fachada do mosteiro, o que representaba a grande ligazón desta liñaxe con San Martiño de Xubia.

Escudo de Pedro Mourelle, coas armas dos Mandiá e dos Esquío
  Mais, dende 1968, este escudo áchase no muro lateral dereito do mosteiro; formando parte, xunto a outros elementos pétreos da antiga Capela de San Miguel, do sepulcro reconstruido de Rodrigo Esquío (mencionado no documento). 

Cadaleito de Rodrigo Esquío reconstruido no muro do templo. Imaxe sacada de Rincones de mi Galicia

  O vínculo dos Esquío con Xubia queda testemuñado, amén dos restos pétreos que acabamos de mencionar, pola lista de priores, xuíces e notarios desta mesma familia que exerceron nos coutos do dito cenobio. Ademais, esta liñaxe tamén disfrutou da relación cós Andrade; coma se ve no caso do mesmo Rodrigo Esquío ó ser este o casteleiro da fortaleza de Narahío. Pese a esta posición, falamos dunha familia que a partires do s. XVI comeza a desaparecer sen establecer efectivamente un morgado e disolta entre outras liñaxes da comarca.

johan esquio prior do moesteiro de san martinno de juvia. Exemplo dun membro da familia no cargo de prior do Mosteiro en 1412


  Amén da Capela de San Miguel e da liñaxe dos Esquío, outro aspecto que nos parece interesante, vistos ademais outros documentos forais relativos a esta especie, é a presenza do cultivo da vide. Queda patente observando os foros do mosteiro que, ó igual que outros conventos de Galiza, San Martiño de Xubia tamén se beneficiou da demanda de viño nestes séculos baixomedievais:

  (...) como viamos na propiedade ou na extensión dos viñedos, son de novo os eclesiásticos os que volven situarse en primeiro plano.(...)

  A extensión dos viñedos, o aumento conseguinte da produción de viño, é o trazo característico da agricultura medieval en Galicia (...) principalmente orientada polo peso renovado de cidades e vilas no conxunto da actividade económica.

PALLARES MÉNDEZ, M.C. e PORTELA SILVA, E., `Do crecemento á crise´ en A Gran Historia de Galicia (Tomo V, Vol. 1, pp. 213-214), Arrecife Edicións Galegas S.L., A Coruña, 2007

  Vistos así pois estes tres aspectos, só nos cabe dicir a variedade de aspectos sobre os que pode achegar información un sinxelo documento. Nun foro, entre outros moitos da mesma colección, temos representada unha estrutura desaparecida, unha notable familia da contorna e un xénero de cultivo que hoxe semella máis propio doutras áreas galegas. Non é pouco para vinte e sete liñas.

BIBLIOGRAFÍA:

SOUTO VIZOSO, A.,`Sinopsis monográfica del Monasterio Benedictino de San Martín de Jubia o del Couto´, Pontedeume, 1981

PALLARES MÉNDEZ, M.C. e PORTELA SILVA, E., `Do crecemento á crise´ en A Gran Historia de Galicia (Tomo V, Vol. 1), Arrecife Edicións Galegas S.L., A Coruña, 2007

Comentarios