Estes días estivemos a ler a obra de José Luis López Sangil `A nobreza altomedieval galega: A familia Froilaz-Traba ´.
Un dos blasóns vinculados ós Traba. Aínda en uso hoxe en día se nos fixamos, p.e., no Escudo do Concello de Narón. |
Esta liñaxe sobre a
que nos fala López Sangil, constitúe a principal familia nobiliaria do Reino de
Galicia entre os ss. XI-XII; sempre vinculados ós sucesos políticos desenvoltos
neste territorio durante os séculos centrais da Idade Media. Pese ó nome có que
nos referimos a eles, facendo mención ó conde Froila Bermúdez (finado o 27 de
marzo de 1091) e ó topónimo de Traba (que se relacionaría có principal castelo desta
familia), hai que dicir que para o período no que nos enmarcamos non existía
tal denominación para este clan e os seus dominios; referenciándose sempre cada
individuo polo nome do seu proxenitor (tomando coma exemplo o nome xa citado,
sería `Froila fillo de Bermudo´; e os seus fillos/as á súa vez serían de alcume
`Froilaz´). Polo tanto, é grazas á documentación xenealóxica previa que podamos
reconstruír dun xeito máis ou menos fidedigno a evolución desta liñaxe. Esta
documentación elaborouse vinculada ás numerosas doazóns, testamentos etc… que
este clan outorgou a un grande número de cenobios galegos. Entre eles o
mosteiro de San Martiño de Xubia.
Case igual a día de hoxe, salvo pola desaparecida Capela de San Miguel. |
En
efecto, o mosteiro e o seu entorno son unha peza fundamental na historia dos
Froilaz- Traba, actuando coma depositarios dos corpos dun grande número de
membros desta familia. A continuación, e coma propósito desta entrada do
blogue, pasaremos a citar en concreto a tres deles, avó-pai-fillo, resaltando
feitos clave dentro das súas vidas (sempre que a documentación o permita) que
constitúan un fío entre o cenobio trasanqués e a historia galega.
O primeiro soterramento en San Martiño dun
membro dos Froilaz-Traba do que teñamos constancia é o de Bermudo Froilaz, que
elixe coma lugar de repouso eterno o mesmo lugar que o da súa muller Lupa
Rodríguez, finada en 1071.
Precisamente, será fillo dos anteriores o
dito Froila Bermúdez. Este foi unha figura central durante os reinados de Fernando
I, de García II de Galicia e de Afonso VI; mantendo a súa supremacía fronte as
pretensións da mitra compostelá, malia a presenza de seu sobriño Gudesteo á
fronte desta. Tal problema solucionouno en 1069, mandándoo asasinar mentres
durmía. Pese a este último aspecto, certo é que Froila Bermúdez tamén posuíu
unha faceta de leal e piadoso. Precisamente, atopámolo no mesmo ano de 1069
exercendo coma xuíz nun preito dado no mosteiro de Xubia:
E no ano 1086 agradecendo a San
Martiño, a través das donacións de Domirón e de San Xiao de Mondego, a súa
supervivencia á Batalla de Sacralinas, en Extremadura, fronte ós almorávides (1):
Poderíamos citar algúns acontecementos máis
ligados á vida desta figura, pero seica é mellor centrarse de cara ós que teñen
o seu eco na nosa contorna. Así, a seguinte noticia que temos en 1091 é a que
nos informa da súa morte durante o transcurso dunha visita ó seu fillo Gonzalo,
bispo de Mondoñedo (2), sendo trasladado o seu corpo cara a igrexa de Santa
María de Xubia (ó lado do mosteiro) na compaña dos seus fillos Pedro e Rodrigo;
sepultándoo o devandito fillo prelado e o abade Duñino:
A terceira e derradeira personaxe á
que nos referiremos é un fillo de Froila Bermúdez chamado Rodrigo Froilaz. Se
cadra menos famoso que seu irmán Pedro Froilaz, mais non menos interesante,
Rodrigo foi señor de Trasancos e almirante dos portos de Galicia, isto último
tal e coma o constatamos por un escrito do Tombo de Caaveiro datado no 1102:
Rodrigo está vinculado ademais ó
documento onde constatamos por primeira vez o nome de San Xiao de Ferrol, o 30
de marzo de 1087; sendo nel o comprador de terras ó redor de Santa Mariña do
Vilar que pertencían até daquela a Osorio Velázquez:
En 1093 volvémolo atopar nunha
venta realizada por Bermudo Consúniz, onde lle cede Chanteiro e Cervás ó cambio
da igrexa de Brión; que tería que ser devolta a Rodrigo trala súa morte:
Dende ese último ano ate 1107
atópamolo relacionado con dúas doazóns ó Mosteiro de Caaveiro en Carantoña e no
arcediagado de Bezoucos. Pero moito máis destacada é unha grande doazón de 1114
na que outorga a San Martiño de Xubia diversos sitios en Santa María de Neda,
San Xurxo de Meirás, Santiago de Franza etc… mesmo propiedades no mesmo couto
do cenobio:
Tras esta data aparece Rodrigo
confirmando unha serie de documentos, onde cabe destacar a súa presencia na
confirmación do couto da Igrexa de Santiago (1127) dende o Iso até o mar e
dende o Ulla até o Tambre.
Faleceu don Rodrigo antes do 1133,
sendo soterrado en Xubia segundo nos di seu fillo Menendo Rodríguez nun testamento
ó favor do mosteiro antes de partir cara Xerusalén coma cruzado:
Coma curiosidade final dicir que
doutro fillo de Rodrigo, Froila Rodríguez de Mandiá, descende a liña que toma
seu nome deste topónimo; sendo un exemplo de coma os Froilaz-Traba están detrás,
dun xeito ou doutro, da meirande parte dos clans nobiliares, non só do Reino de
Galicia, senón mesmo do conxunto dos reinos peninsulares (3).
NOTAS:
NOTAS:
1- Este documento é no que temos constatado a presenza de normandos no
Golfo Ártabro. Véxase: Onde temos constancia da presencia vikinga preto de Ferrolterra?
2- Famoso polo pleito fronte o bispado santiagués polos arcediagados de
Bezoucos, Trasancos, Seaia, Labacengos e Arrós.
3- Por poñer un exemplo fóra do marco galego, destacar que a súa liña de
sangue proseguiría no Señorío de Molina.
BIBLIOGRAFÍA:
BIBLIOGRAFÍA:
- LÓPEZ SANGIL, J.L., `A nobreza altomedieval galega: A familia Froilaz-Traba´, Toxosoutos, Noia, 2005.
ENLACES WEB:
Comentarios
Publicar un comentario